Aandacht en hulp als inzet voor sociaal incasseren

3 minuten | Sociaal incasseren

GGN genomineerd voor VVCM Credit Management Innovation Award!

Het zijn drie specifieke interventies die GGN inzet voor mensen met betalingsproblemen. En met deze interventies toont GGN aan dat het bieden van aandacht en hulp resulteert in een hoger incassorendement én leidt tot meer tevreden opdrachtgevers en klanten. Dit mooie resultaat leverde GGN een nominatie op voor de VVCM Credit Management Innovation Award!

Interventies

De drie specifiek genoemde interventies die GGN inzet zijn: 1) het aanbieden van een (uitzend)baan via Timing, 2) het aanbieden van een buddy via fiKks en 3) het inzetten van (minnelijke) thuisbezoeken. “Elke interventie is een vast onderdeel van onze aanpak richting de klanten van opdrachtgevers”, licht Kees van den Heuvel, commercieel directeur GGN toe. “En bij elke interventie is sprake van een win-winsituatie. Mensen met betalingsachterstanden zijn blij dat zij geholpen worden, opdrachtgevers zien meer tevreden klanten die eerder betalen en wij hebben weer meer tevreden opdrachtgevers. Drie keer win!”

Win-winsituatie

Wat zijn dan die win-winsituaties op de drie interventies? Volgens Van den Heuvel liegen de cijfers er niet om. “Als mensen aan een baan worden geholpen bijvoorbeeld en daarmee weer inkomen genereren, zien we dat de geldstroom op gang komt. Hoe langer de mensen de baan hebben, hoe meer geldstroom GGN ziet.”
Ook bij het doorverwijzen naar fiKks ziet GGN een positief resultaat. Wel is dit afhankelijk van het type persoon met een betalingsachterstand, de zogenoemde persona. Van den Heuvel: “Wij zien significante verschillen bij de persona ‘Bryan’, maar nauwelijks bij de persona’s ‘Job’ en ‘Saïda’. Hieruit leren wij dat het effect van het aanbieden van een buddy sterk verschilt per persoon.

Thuis op bezoek

Met bepaalde groepen mensen met betalingsproblemen is het verstandig snel persoonlijk contact te leggen en de situatie te bespreken. Het gaat dan vaak om mensen die tijdelijk persoonlijke hulp nodig hebben van een deskundige, in dit geval een deurwaarder. “Doordat de incassokosten in principe door de klant van de opdrachtgever worden betaald, voorkom je met een Thuisbezoek dat een schuld problematisch wordt”, verklaart Van den Heuvel. “De bijkomende kosten lopen namelijk snel op.” En ook hier is sprake van een win-winsituatie, een eerste rendement van 8,3% toont aan dat (gerichte) hulp zichzelf terugverdient.

Lessons learned

Toch blijven er ook lessen te leren uit de eerste ervaringen die GGN opdoet. Het continu blijven testen of de juiste interventie is ingezet bij de juiste klanten op het juiste moment, is noodzakelijk. Ook het lange termijneffect heeft aandacht nodig en hoe klanten de verschillende interventies ervaren. Van den Heuvel: “Daarbij moeten we niet steeds het wiel opnieuw uit willen vinden. Er zijn al veel initiatieven in de markt om mensen met schulden te helpen. Onze kracht zit in het persoonlijk contact dat wij met de klanten hebben, wij zijn met hen in gesprek.”

Reacties

Geef een reactie