‘Boetevrije’ betalingsregeling voor klanten met CAK-melding
GGN heeft diverse klanten van zorgverzekeraars die door de opdrachtgever aangemeld worden bij het CAK*. Deze situatie kan soms maanden duren en bovendien betaalt de klant hiervoor een boete. “Absoluut geen wenselijke situatie voor alle betrokkenen”, vertelt vestigingsmanager en deurwaarder Mark van Beurden. Hij bedacht een oplossing.
“Ik ben eigenlijk een beetje verrast door deze e-mail, maar ben u wel zeer dankbaar!”
– Reactie van een klant –
“Het gaat om klanten die al zes maanden of langer geen premie voor de zorgverzekering betalen en ook niet reageren op betalingsherinneringen. “Door deze situatie vermijden we het als GGN veelal om kostenverhogende maatregelen te treffen,” vervolgt Mark. “Maar niemand zegt ons dat wij deze mensen niet mogen benaderen en helpen. Want stel dat ik deze mensen op een andere manier benader voor een regeling met ons, gaan ze daar dan op in?”
Persoonlijke mail
Mark duikt in enkele klantdossiers en stuurt hen persoonlijk een mail met een voorstel. “In deze mail geef ik aan dat ik zie dat er een betaling openstaat, en stel voor om een betalingsregeling met GGN af te spreken,” vervolgt Mark. “Daarmee wordt de CAK-melding opgeschort en hoeft de klant geen boete te betalen.” Ook vermeldt Mark onderaan de mail dat GGN al akkoord mag gaan met € 25,00 per maand. Dit bedrag is lager dan de boete die de klant aan het CAK moet betalen.
“Ik had alles weer redelijk op de rit”, vertelt een klant. “Toch is het me helaas weer niet gelukt. Ik wil heel graag gebruik maken van je voorstel, om een en ander weer recht te trekken. Mijn voorstel is een regeling van € 70,00 per maand en bij eventuele extra’s wellicht nog wat extra af te lossen.”
– reactie van een klant –
Ruimte
Mark ontvangt veel reacties. Mensen zijn blij met zijn voorstel en maken er dankbaar gebruik van. Mark: “Puur als proef startte ik dit initiatief vorig jaar en het kostte tijd om de juiste aanpak in te richten. Maar we zien nu dat het werkt. Door te starten met een relatief laag bedrag geven we mensen de ruimte om eventueel ook op andere openstaande schulden af te lossen.” Het is een win-winsituatie voor alle betrokken partijen.
GGN en ‘Aandacht loont’
Wij geloven in sociaal incasseren en in het goede van de mens. Uit ervaring weten we dat iedereen in principe zijn schulden wil betalen. Maar soms lukt dat niet door financiële of sociale omstandigheden. Daarom verdiepen wij ons in de persoon achter de schuld. Samen met de klant en de opdrachtgever zoeken we naar een optimale balans tussen sociaal en financieel rendement.
* Het CAK is een publieke dienstverlener die in opdracht van de overheid regelingen uitvoert.
Z van Liempt
Zou ik aub contact met Dhr Mark van Beurden. Kunnen krijgen want zelf loop ik vast tenminste mijn zoon met zijn schuld en het ging al flnk mis bij zilverenkruis