Creditmanagement in crisistijd en hoe waardevol data dan kan zijn
Het zijn bijzondere tijden. Iedereen, elk bedrijf en iedere consument heeft er mee te maken. De coronacrisis. Het nieuws wordt er door beheerst, ons dagelijks leven is compleet veranderd, we werken veelal vanuit huis en onze sociale contacten zijn tot een minimum beperkt.
“Er liggen juist in een periode als deze kansen om te veranderen of te innoveren”
Als ambassadeur van de waarde van data grijp ik deze kans om de toegevoegde waarde van data verder en versneld door te voeren in onze organisatie.
Al eerder schreef ik over hoe wij het verschil maken onze persona’s voor consumenten. Deze bewezen aanpak helpt ons om snel en betrouwbaar te bepalen hoe het betaalgedrag zal verlopen. We passen daar de tone of voice, kanaalkeuze, tijdstip en frequentie op aan.
Omdat die methodiek erg goed werkt zijn we nog verder gegaan. We ontwikkelden een segmentatie voor bedrijven met achterstallige betalingen: de bedrijfspersona’s. Bij GGN hebben we de beschikking over een waardevolle bron van data bestaande uit 600.000 bedrijven. We kunnen putten uit een rijke betaalhistorie.
Maar door deze crisis verandert de wereld om ons heen in een razend tempo. We zijn genoodzaakt om ineens heel anders naar hele bedrijfsgroepen te kijken. De indeling was voornamelijk gebaseerd op betaalgedrag uit het verleden, maar door de huidige crisis kunnen we niet bouwen op deze kennis alleen. We kijken nu met de informatie van onder meer de overheid en de SBI codering van de KvK juist naar de toekomst. Er zijn immers door de overheid een aantal branches verplicht gesloten, denk aan horeca, en we zien ook om ons heen dat er een aantal branches zijn die erg goed lopen, bijvoorbeeld tuincentra, supermarkten en webshops.
Met die kennis hebben we onze bedrijfspersona’s en de incassomaatregelen voor specifieke branches aangepast. We noemen ze de acute probleembetalers wanneer ze direct negatief worden getroffen. De laatbetalers is de groep die juist profiteert van de huidige crisis en de prioriteitbetaler wordt indirect of zelfs niet getroffen door de crisis. We kunnen de groepen snel identificeren, direct met ze in contact treden en naar ze luisteren. Zo komen we snel naar een oplossing die voor opdrachtgever én klant rust geeft.
En zo zie je maar dat inzichten met behulp van data toch ook snel kunnen veranderen. Zeker in een periode waar ineens alles anders is en aanpassen aan de situatie een vereiste is!
In de praktijk: Interview Edwin Slappendel
Wil je meer weten over hoe onze kennis toepassen in de praktijk? Edwin Slappendel is manager Klantteam en vertelt over zijn ervaringen in deze periode van crisis en het gebruik van de persona’s zijn dagelijks werk.