“Het regelmatig verstrekken van goede informatie is belangrijk”
Henk Maring was begin maart aanwezig op de door GGN georganiseerde inspiratiesessie. Dat deed hij vanuit zijn functie op de financiële administratie van Onderwijsgroep Noord. “Er wordt nu in de media vaak een beeld geschetst dat incassopartijen er alleen op uit zijn om je leeg te trekken, maar dat is helemaal niet zo.”
Interview met Henk Maring, Onderwijsgroep Noord
Wat vond je van het dilemma ‘financieel versus sociaal rendement’ tijdens de sessie?
Maring: “Ik vond die vraag direct een lastige. Als iemand van de afdeling financiën kies je denk ik automatisch voor financieel rendement. Men moet gewoon betalen en de scholen moeten hun geld hebben. Maar er zit natuurlijk ook een maatschappelijk aspect aan. Volgens mij moet je die twee combineren.”
“Soms weet je gewoon: dit wordt ‘m niet.”
Hoe doen jullie dat bij Onderwijsgroep Noord?
“Wij proberen natuurlijk de vordering voor 100% binnen te krijgen, maar dat lukt niet altijd. Soms weet je gewoon: dit wordt ‘m niet. Dan kunnen we kiezen voor een betalingsregeling met soepelere regels, of uiteindelijk zelfs een creditering. Door dan niet door te zetten met bijvoorbeeld een dagvaarding of beslag, kiezen we wel weer voor maatschappelijk rendement. Als het dossier eenmaal bij GGN ligt, gaan we kijken wat we doen op basis van de terugkoppeling van GGN. Als GGN een advies geeft, bijvoorbeeld om te dagvaarden of juist niet, gaan we daar meestal in mee. Maar we baseren die beslissing niet alleen op het advies van GGN, maar ook op basis van de terugkoppeling van de betrokken school, die het gezin goed kent, en onze eigen kennis.”
Is er een stelling of iets anders van de sessie dat je het meest is bijgebleven?
“Ja. Dat was de stelling over een medewerker met loonbeslag, moet je die medewerker hulp bieden? Wij hebben ook te maken met loonbeslagen van zowel ouders als ons eigen personeel. Ik schrok van de getallen. Een loonbeslag kost voor een werkgever zo’n €14.000. Daar had ik nooit op die manier bij stilgestaan. Het kan de motivatie van de werknemer beïnvloeden, of effecten hebben op naaste collega’s. Toen mijn collega en ik na de sessie in de auto zaten, hebben we het daar nog even over gehad. Het was ook interessant dat er zoveel perspectieven vertegenwoordigd waren. De ene organisatie gaat heel anders met schulden om dan de andere. Je leert daarin van elkaar.”
“Ook in lessituaties is het belangrijk dat er aandacht wordt besteed aan het betalen van verplichtingen.”
Wat kunnen andere organisaties leren van Onderwijsgroep Noord?
“Wij zien dat het regelmatig verstrekken van goede informatie heel belangrijk is. In plaats van een rekening van €300 te sturen, kun je beter een rekening sturen waarin staat gespecificeerd waar dat geld dan precies voor wordt gebruikt. Zo voorkom je verrassingen en creëer je ook draagvlak. We proberen ook op ouderavonden bespreekbaar te maken wat de gevolgen kunnen zijn van het niet-betalen van een nota. Zo kun je de problemen voor zijn. Dat beperkt zich overigens niet tot ouderavonden. Ook in lessituaties is het belangrijk dat er aandacht wordt besteed aan het betalen van verplichtingen. Dat werd voorheen meer gedaan dan nu, maar ik denk dat dat kan helpen.”
Is er een mogelijkheid dat dat weer terugkomt?
“Ja, maar de scholen moeten daar zelf natuurlijk voor openstaan. En het is de vraag hoe je dat aanvliegt. Ik heb laatst nog een kaartje gekregen van ONSbank, een partij die ook vertegenwoordigd was op de inspiratiesessie. Zij wilden ons daar wel bij helpen, bijvoorbeeld door lesmateriaal beschikbaar te stellen. Ik denk dat wij als onderwijsinstelling dit soort dingen zeker beschikbaar moeten maken voor de leerlingen.”
Of je maatschappelijk rendement of financieel rendement nu belangrijker vindt, bij GGN weten we dat het één het ander allesbehalve uitsluit. Wil je meer weten over financieel vs sociaal rendement? Lees dan onze whitepaper.