Problematische schulden helpen voorkomen? Aandacht loont!
Een samenleving waarin niemand meer schulden heeft. Klinkt als een utopie. En dat is het misschien ook. Maar we kunnen wél veel doen om te voorkomen dat mensen met betalingsproblemen van de regen in de drup komen. Het is de missie van GGN om problematische schulden te voorkomen. De afgelopen jaren hebben we ons dan ook ingezet om onze werkwijze 180 graden te draaien: van dwang naar aandacht. En met succes.
Het werk van de deurwaarder vroeger en nu? Dat is een wereld van verschil. Tien jaar geleden ging ik als deurwaarder elke dag op pad met dwangbrieven en dagvaardingen bij me. Of de personen in kwestie de financiële middelen hadden of niet, er werd dwang ingezet om te zorgen dat schulden werden afgelost. Hier kwamen ook altijd extra kosten voor de schuldenaar bij kijken. Met andere woorden: incasso-organisaties verdienden aan het escaleren van schulden. Gelukkig zijn de tijden veranderd. Bellen onze deurwaarders nu bij mensen met schulden aan, dan doen ze dat deels om geld te innen, maar waar het kan zet de deurwaarder probleemoplossende middelen en tools in om hulp te bieden.
Het begint met aandacht
Hulp bieden kan op allerlei manieren. Want zo veel klanten, zo veel verschillende situaties. Het begint dus allemaal met aandacht. Een van onze Rotterdamse deurwaarders was laatst bij een dame met hoge schulden. Door eens rustig met haar te praten kwam hij erachter dat ze in scheiding lag. Haar man had haar verlaten, waardoor ze nu alleen opdraaide voor de vaste lasten. Mijn collega is samen met haar door het overzicht van haar inkomsten en uitgaven gelopen en heeft haar geadviseerd bepaalde toeslagen aan te vragen, zoals huurtoeslag. Daar heeft ze nu, door het wegvallen van het inkomen van haar man, recht op. En hij gaf haar een maand de tijd om dit in gang te zetten. Het bieden van uitstel kan soms net het stapje zijn dat voorkomt dat iemand in de problematische schulden terechtkomt.
Wij voelen ons verantwoordelijk
Wij GGN’ers voelen de maatschappelijke verantwoordelijkheid om mensen met schulden te helpen en om te zorgen dat ze niet verder in de problemen komen.
Sterker nog, we beseffen dat wij, als de grootste incasso- en gerechtsdeurwaarder van Nederland, deze manier van werken kunnen verheffen tot de norm. We motiveren andere incassobureaus om ook maatschappelijk verantwoord te gaan incasseren. En we gaan interessante samenwerkingen aan die aansluiten bij onze strategie van ‘aandacht loont’. Zo hebben we verschillende initiatieven ontwikkeld die onze deurwaarders al met succes inzetten. Zoals de schuldenapp fiKks en de samenwerking met uitzendorganisatie Timing .
Leertraject voor jongeren
Ook hebben we net een samenwerkingspilot afgerond met de Stichting ONSbank die jongeren met schulden helpt. De stichting focust op sociale en persoonlijke ontwikkeling, waarbij jongeren leren een leven op te bouwen zonder probleemschulden. Ik hielp ONSbank met de doelgroep in contact te komen. Uit onze database selecteerden we een aantal jongeren met schulden en die heb ik met een GGN Thuisbezoek bezocht. Ik luisterde naar hun verhaal, vertelde over de stichting en legde uit wat de impact van het leertraject voor hun toekomst kan zijn. Het was echt mooi om te zien hoe groot de interesse was. Ik heb tien jongeren naar ONSbank kunnen doorverwijzen, waarvan er al twee daadwerkelijk met het programma zijn gestart.
Nog meer initiatieven
Wat je met het geven van de juiste aandacht al niet voor mensen en de maatschappij kunt betekenen. We merken het elke dag opnieuw. En we blijven dan ook nieuwe initiatieven ontplooien. Zo werken mijn collega’s en ik op dit moment aan de ontwikkeling van een nieuw ICT-platform, waarmee de medewerkers van GGN straks nog persoonsgerichter te werk kunnen gaan. Hoe dit platform precies werkt? Dat leg ik uit in mijn volgende blog.
Reacties
plaats een reactie